Eet-onderzoek in ons kinderatelier

.

Het is januari ’15. In de klas werken we rond het thema Eten van Kleuterplein. Het blijkt een prachtig thema om te onderzoeken in ons atelier. Met alle zintuigen wijd open ruiken, raspen, gieten, stampen, mengen, proeven en spelen de kinderen met kleine hoeveelheden echte groenten, fruit en kruiden.

© Sabine Plamper AHK_0034
© Sabine Plamper AHK_0036
© Sabine Plamper AHK_0037
© Sabine Plamper AHK_0040

De eerste atelierdag ligt er sneeuw! Voor veel kinderen een klein wonder. Allemaal krijgen ze een plastic bekertje om wat sneeuw in te verzamelen. Dit nemen we mee naar het atelier.

Fotografe Sabine Plamper loopt een dagje met ons mee en begint meteen met het maken foto’s als ze ’s ochtends vroeg aankomt na een barre tocht uit Amsterdam. Alle foto’s deze eerste dag zijn door haar gemaakt..

©-Sabine-Plamper

Fotografe Sabine Plamper is gespecialiseerd in het fotograferen van kinderen en volwassenen rond het thema (alledaagse) creativiteit.

.

Op kussentjes in het atelier kijken de kinderen gefascineerd toe hoe een druppeltje azijn de kleur van rode kool verandert. Chaja weet wel hoe je 1 klein druppeltje kunt vangen en laat zien hoe een pipet werkt. Als we een stronk broccoli doormidden snijden ontdekken de kinderen tot hun verbazing dat daar binnenin een heus boompje verstopt zit.

© Sabine Plamper AHK_0049

In het atelier staan 4 tafels. Eén waarop de kinderen kunnen experimenteren met kleur, een ander met geur en op een derde tafel onderzoeken ze de structuur van groente en fruit van binnen en van buiten. Daarnaast is er een plek waar de kinderen kunnen spelen met pannen, bestek, bordjes, bakjes en allerlei materiaal zoals steentjes, takjes, doppen en kleine stukken karton.

Kleur
Kleur
Geur
Geur
Structuur
Structuur

Ieder kind kiest zelf een plekje aan de tafels. Bijna allemaal gaan ze meteen aan de slag. Alleen de net 4 jarige Anne blijft met haar knuffel in de hand vanaf een veilig afstandje staan kijken naar alle bruisende activiteit. Toch doet ook zij allerlei ervaringen op, want wat is er veel te zien.

.

Op de kleur-tafel komen de bekertjes met smeltend sneeuwwater goed van pas. De kinderen mengen het water met spinazie, rode bietjes of besjes. Ze gieten in trechters, bakjes en flesjes, pipeteren als volleerde biologen en de concentratie en betrokkenheid waarmee ze dit doen is een feest om te zien. Met de gemaakte kleuren proberen ze van alles te beschilderen.

Aan de geur-tafel stampen Yindee en Anissa een steeds geuriger kruidenmengsel fijn in de vijzel. Het lijkt wel pesto. Knoflook, kardemon, kruidnagel, sinaasappel, basilicum, munt en  peterselie maken dat de hele school nog dagenlang ruikt naar een Indische markt. Sommige kinderen blijven anderhalf uur op dezelfde plek en werken geconcentreerd door aan wat wel een door henzelf gekozen project lijkt. Ze overleggen, doen, kijken en proberen opnieuw. Of ze werken alleen en lijken zich niet meer bewust van hun omgeving en gaan helemaal op in het eigen onderzoek. Anderen gaan van tafel naar tafel en nemen overal wat van mee.

.

Met grote voortvarendheid en een enorme energie storten Tobias en Louis zich op de bloemkool, de rode kool en de broccoli. Wat zit er binnenin? ‘….. als je bij de binnenkant bent dan leeft ’t’, hoor ik Tobias in het voorbijgaan zeggen. ‘.. en nu kom je bij de magische krachten’. Gefascineerd kijken ze naar de doorgesneden bloemkool. Ze hebben hem doormidden gehakt met een echte zaag, net zoals juf deed. Jill vertelt later dat ze dat het allerleukste vond van het thema eten: ‘in het atelier met een echt groot mes groente hakken.’ Julian probeert met een schaar bij het binnenste van een ui te komen. Dat blijkt toch beter te gaan als je laagje voor laagje voorzichtig afpelt. Na een uur is alles in zo klein mogelijke stukken gesneden. Als ik de jongens later vraag wat ze in het binnenste van de groente vonden, antwoordt Tobias met een verontschuldigende glimlach: ‘Eigenlijk hebben we alleen maar zoveel mogelijk klein gehakt’. En toch; wat zijn ze mooi, die doorgesneden uien, bloemkolen, spruitjes of brocolistronken.

.

Aan de speeltafel wordt heel druk gekookt. Tobias brengt de gehakte groente naar Lore die hem zeer directief vertelt wat ermee gedaan moet worden. Zorgvuldig wordt alles in lege patatbakjes geschept en verdeeld onder alle kinderen. Die gebruiken het weer in hun kleurige en geurige onderzoek.

.

Nog even praten we na in de kring. De kinderen vertellen hoe ze giftige heksendrankjes maakten, hoe je veilig met een echt scherp mes (zaag) moet snijden en hakken en hoe leuk ze dat vonden. Ze weten nu hoe de binnenkant van bloemkool, spruitjes of uien er uitzien. En waar je mosterd haalt om gebakken stenen op smaak te brengen die je aan iedereen gaat uitdelen.

..

 

En dan terug de sneeuw in. Op naar de volgende atelierdag!

2 reacties

  1. Leuk om te zien hoe serieus en met plezier de kinderen bezig zijn om te ondernemen en ontdekken met het thema eten in het atelier. Dit zullen ze nooit vergeten.

Reacties zijn gesloten.